Lokalizacja kwiaciarni – ważne szczegóły

Andrzej DąbrowskiPrzedsiębiorczość dla uczniów, WF 2 Comments

Wybór lokalizacji ma znaczący wpływ na późniejszą działalność kwiaciarni. Zła lokalizacja praktycznie gwarantuje porażkę, dobra – sukces. Przed podjęciem decyzji gdzie zlokalizować swoją działalność przedsiębiorca musi określić w ogólnych kategoriach typ swojego biznesu florystycznego i ustalić długoterminowe cele. Wiele osób uważa, że przy wyborze miejsca działalności wystarczy zebrać informacje na temat konkurencji, przygotować podstawowe analizy ekonomiczne, przeanalizować dane demograficzne ludności, a także zbadać ruch potencjalnych klientów w okolicach analizowanej lokalizacji. Bez wątpienia są to podstawowe czynniki badania lokalizacji dla kwiaciarni. Przedsiębiorca planujący działalność florystyczną powinien jednak zadać sobie wiele dodatkowych pytań, na które musi znaleźć odpowiedzi przed dokonaniem najważniejszego wyboru – lokalizacji kwiaciarni. Warto poświecić czas na poszukiwanie idealnego lokalu, ponieważ zadowalanie się półśrodkami nie wyjdzie mu na dobre. Przedstawione poniżej kryteria wyboru lokalizacji powinny ułatwić ciężki wybór.

Od czego zależy sukces kwiaciarni?

Jest wiele czynników mających wpływ na powodzenie w biznesie florystycznym, jednak prawdziwym asem w rękawie właściciela kwiaciarni okazuje się jej umiejscowienie. Termin „dobra lokalizacja” nie ma jednoznacznej definicji, a floryści interpretują go na wiele sposobów. Można jednak pokusić się o zestawienie podstawowych wytycznych, którymi powinien kierować się poszukujący lokalu przedsiębiorca.

Mapa lokalizacji punktów sprzedaży Grupy Florystycznej Florand

Sylwia Bednarek, właścicielka „Kwiaciarni Galeria”, parę lat temu zaryzykowała, kupiła lokal na warszawskiej Pradze i zaadaptowała go na kwiaciarnię. „Przy wyborze lokalizacji zwracałam uwagę na to aby lokal znajdował się w miejscu gdzie brakowało kwiaciarni. Oczywiście istotne jest otoczenie: dużo sąsiadujących sklepów i firm. Ważne aby kwiaciarnia powstała w miejscu charakteryzującym się odpowiednio dużym ruchem pieszym i samochodowym. Idealnym położeniem kwiaciarni byłoby miejsce w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku komunikacji miejskiej, przy skrzyżowaniu głównych arterii komunikacyjnych miasta. Przy wyborze lokalizacji szczególnie w dużych aglomeracjach ważny jest duży parking, możliwość zatrzymania się przed kwiaciarnią, duża witryna sklepu, lokal powinien być widoczny, a wystawa przyciągać klientów. Znaleźć lokal w dobrej lokalizacji jest bardzo trudno, potrzeba dużo wytrwałości, poświęconego czasu i na pewno szczęścia. W moim przypadku ryzyko opłacało się, uzyskany efekt ekonomiczny nawet przerósł moje oczekiwania.”

Niedawno przed dylematem wyboru lokalizacji w Krakowie stanął Hubert Lamański, właściciel „Pracowni Florystycznej Flower Land”. „Dobra lokalizacja zależy też trochę od profilu kwiaciarni. Jeżeli kwiaciarnia nastawiona jest tylko na sprzedaż kwiatów, upominków, to bardziej przydałaby się jej widoczna lokalizacja (im więcej osób chodzi daną ulicą, tym większa szansa, że ktoś do nas zaglądnie). Natomiast jeżeli prócz sprzedaży kwiatów oferujemy usługi dekoracji ślubnych, dekoracji do hoteli, biur itp. to lokalizacja, nawet ciut na uboczu, nie powinna być bardzo uciążliwa. Niższy czynsz za lokal dodatkowo skróci czas oczekiwania na zwrot z inwestycji. Bardzo ważne, a często nie brane pod uwagę podczas analizy lokalizacji, są warunki klimatyczne w pomieszczeniu (nasłonecznienie lokalu i wilgotność, co jest ważne ze względu na rośliny i ich przechowywanie) inne są w starych kamienicach, inne w nowoczesnych budynkach.”

Określiliśmy cechy idealnej lokalizacji na kwiaciarnię:

  • duże natężenie ruchu pieszych;
  • duża, widoczna witryna;
  • komfort klienta (łatwość dojazdu, miejsce parkingowe w bliskiej okolicy, możliwość łatwego zaparkowania);
  • potencjał rynku (struktura okolicznej populacji pasująca do profilu klienta kwiaciarni);
  • odległość od potencjalnych klientów (hotele, biura, centra medyczne itd.);
  • niskie koszty użytkowania (czynsz, koszty utrzymania odpowiedniego zakresu temperatur);
  • warunki lokalowe (optymalna powierzchnia lokalu i ilość pomieszczeń, możliwość łatwej adaptacji do potrzeb);
  • dostęp do potrzebnych mediów;
  • warunki klimatyczne odpowiednie do przechowywania roślin.

Krzysztof Krełowski, właściciel „Kwiaciarni Adonis” z Ostrowca Świętokrzyskiego tak podsumowuje zagadnienie lokalizacji. „Chcąc otworzyć kwiaciarnię i osiągnąć sukces musimy brać pod uwagę powyższe czynniki. Najczęstszym błędem jest pomijanie lub lekceważenie w analizie wstępnej któregokolwiek z wymienionych wyżej elementów. Takie podejście może rzutować bardzo szybkimi, nawarstwiającymi się kłopotami finansowymi. Oczywiście wszystkie te aspekty będą miały różne znaczenie i wagę w zależności od budżetu jakim dysponujemy na daną inwestycje i etapu rozwojowego naszej firmy jako całości.”

Poszukując idealnej lokalizacji kwiaciarni, powinniśmy również zastanowić się jakich miejsc musimy unikać. Pod koniec ubiegłego roku z porażką biznesową musiał zmierzyć się Piotr Warliński, właściciel „Pracowni Florystycznej Warlińscy” z Bydgoszczy. Powodem była źle dobrana lokalizacja i wiara w zbyt optymistyczne wizje właściciela galerii. „Złą lokalizacją jest duża ruchliwa droga, która jest przelotem przez miasto. Mimo dużej liczby przejeżdżających pojazdów nikt się nie zatrzyma aby wstąpić do kwiaciarni. Jeżeli jest to punkt w centrum handlowym to rację bytu ma tylko i wyłącznie lokal w bezpośrednim wejściu do galerii, natomiast bezwzględnie należy unikać piętra – im wyższy poziom, tym trudniej będzie dotrzeć klientom do kwiaciarni. Należy wystrzegać się tzw. ślepych korytarzy, takie miejsca są rzadziej odwiedzane przez kupujących. W pasażach kwiaty bardzo często kupowane są przypadkiem, pod wpływem impulsu, dlatego kwiaciarnia musi być umiejscowiona w miejscu o największym natężeniu ruchu klientów. Konsekwencje złej lokalizacji poniosłem osobiście tracąc cały wkład wniesiony w lokal oraz comiesięczne straty z działalności kwiaciarni. W konsekwencji złego wyboru lokalizacji i zbyt optymistycznych wyliczeń po 6 miesiącach musiałem negocjować z właścicielami obiektu, aby zakończyć umowę przed okresem jej właściwego wypowiedzenia. W moim przypadku zła decyzja zakończyła się stratą finansową w kwocie kilkudziesięciu tysięcy złotych, którą teraz muszę odpracować. Niestety w wielu przypadkach podjęcie decyzji o zamknięciu nierentownej działalności jest bardzo trudne, ale odkładanie decyzji, mimo wyraźnych wyliczeń, jest co najmniej idiotyczne i może jeszcze bardziej pogrążyć właściciela niefortunnej kwiaciarni.”

Example

Kwitnące Przedsiębiorstowo

Co florysta wiedzieć powinien aby jego praca była nie tylko efektowna, ale i efektywna.

Więcej informacji

Aby uniknąć błędów

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o lokalizacji kwiaciarni przedsiębiorca musi koniecznie

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU
O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Komentarze(y) 2

  1. Od dziecka pamiętam kwiaciarnię przy przystanku autobusowym. Była tam od zawsze i dopiero niedawno z powodów zmian przestrzennych znikła.
    Inna będzie również kwiaciarnia w pobliżu szpitala a inna przy cmentarzu. Dwa dni temu byłem https://de.wikipedia.org/wiki/Nordfriedhof_(D%C3%BCsseldorf) . Zaciekawiły mnie małe zielone tabliczki, umiejscowione w lewym rogu, pięknie zadbanych grobów.
    Po przeczytaniu kilku doszedłem do wniosku że to “tabliczki znamionowe” kwiaciarni opiekujących się grobem. Może i w Polsce powinna być taka usługa, co trzy miesiące(jak pory roku) zmiana nasadzenia/kwiatów?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.