Plan marketingowy w kwiaciarni

Andrzej DąbrowskiWF Dodaj komentarz

Zastanawiałeś się kiedyś czy to całe planowanie ma sens? My również zadawaliśmy sobie to pytanie wiele razy. Doszliśmy do wniosku, również w rozmowie z wieloma florystami, że często brakuje wam pomysłów na promocję firmy, plan marketingowy to nic innego jak księga przepisów z której możecie czerpać pomysły – „co dziś na obiad”, kiedy kompletnie nie macie ochoty na wymyślanie.

Jednak aby powstał taki plan, trzeba go napisać, przyda się wiele razy i każdego roku poddany modyfikacjom stawał się będzie coraz bardziej idealny i skrojony na miarę dla waszego kwiatowego biznesu. W Kalendarzu florysty 2017 daliśmy wam przykład jak może wyglądać taki plan, dziś pomożemy wam go przygotować. Zdajemy sobie również sprawę, że zamieszczona tam tabelka nie jest zbyt ergonomiczna, przygotowaliśmy specjalnie dla was nową w której plan sporządzicie znacznie wygodniej.

Przygotowanie takiego dokumentu pozwoli wam uporządkować działania marketingowe w firmie, samo przygotowanie otworzy przed nami sporo możliwości i zainspiruje do nowych pomysłów, których realizacja pomoże zyskać nowych klientów i podnieść poziom zadowolenia tych obecnych.

Co to jest ten plan marketingowy?

Plan marketingowy to dokument, w którym zamieścisz plan na promowanie produktów i usług.  Sporządza go właściciel lub menadżer firmy. Z zasady jego adresatem będzie właściciel, ale powinni z nim zapoznać się również pracownicy. Dokument nie musi być formalny to pozwoli na bardziej elastyczne podejście co powinno się bezpośrednio przełożyć na komfort pracy.

Co powinien obejmować?

Nie jest łatwo sporządzić dobry plan marketingowy z tego względu, że wymaga on połączenia różnego rodzaju danych, zarówno pochodzących z wnętrza firmy, jak też z jej otoczenia zewnętrznego. Niemniej warto podjąć ten trud, ponieważ planowanie marketingowe jest ważnym elementem umożliwiającym budowanie przewagi konkurencyjnej i osiągnięcie sukcesu przez firmę.

  • prowadzenie badań marketingowych w obrębie firmy oraz poza nią,
  • spojrzenie na mocne i słabe strony firmy,
  • założenia,
  • prognozowanie,
  • wyznaczanie celów marketingowych,
  • tworzenie strategii marketingowych,
  • definiowanie programów,
  • ustalanie budżetu,
  • analizę rezultatów działań i weryfikację celów, strategii i programów.

Etapy przygotowania

  1. Poznanie celów firmy

Trzeba określić cele firmy, np. uzyskanie lepszej pozycji w branży, wzrost udziałów w rynku itp. Musisz określić jakie cele strategiczne ma Twoja firma, aby przygotowany plan marketingowy współgrał z nimi.

  1. Zebranie informacji o otoczeniu

Musisz wiedzieć o funkcjonujących w twojej przestrzeni podmiotach, a także określenie relacji w jakie wchodzi z nimi Twoja firma. Analiza otoczenia firmy pozwala zidentyfikować szanse i zagrożenia. Szanse, czyli pozytywne zmiany w otoczeniu, będą miały wpływ na wzrost sprzedaży i w zysków przedsiębiorstwa. Zagrożenie natomiast to takie zmiany, które wobec braku właściwej reakcji, spowodują negatywne zmiany w sprzedaży i w zyskach firmy.

  1. Zebranie informacji o firmie i analiza SWOT

Warto sprawdzić dane historyczne firmy. Określić posiadane przez firmę zasoby finansowe i techniczne. To pozwoli ocenić zdolności do reagowania na szanse i zagrożenia. Pozwoli również określić silne i słabe strony przedsiębiorstwa, które będą miały znaczenie dla możliwości osiągniecia przewagi.

  1. Określenie założeń

Plan powinien się również opierać na założeniach odnoszących się do działalności względem obecnych czynników, na które firma nie ma wpływu. Czyli sytuacja prawna, obecne działania konkurencji, czynniki techniczne. Można to pominąć jeśli jest się pewnym wdrożenia planu.

  1. Cele marketingowe i rezultaty

Ten punkt jest najważniejszy i nadrzędny nad cała koncepcją działania. Tak naprawdę to najistotniejsze co powinniśmy zrobić. Określenie celów powinno poprzedzać wytyczenie ścieżki działania. Powinny być one ułożone od najważniejszego do najmniej ważnego. Przedstawione w sposób mierzalny, realistyczne, nie mogą być ze sobą sprzeczne.

Rzadko kiedy firma dąży tylko do jednego celu. Zwykle dąży ona do realizacji pewnej ich kombinacji. Można mówić o podstawowej kombinacji pięciu celów (tzw. celów pierwotnych), na którą składają się: zysk, udział w rynku, wielkość sprzedaży, wzrost, wykreowanie produktu niewrażliwego na działania konkurentów. Uzupełnieniem celów pierwotnych są cele wtórne, które mogą wskazywać sposób osiągnięcia celu pierwotnego.

Poniżej zaprezentowano przykładowe kategorie celów, które można znaleźć w planach marketingowych:

  • cele rynkowe: wielkość sprzedaży, dynamika sprzedaży, udziały w rynku, rozwijanie nowych rynków, penetracja istniejących rynków;
  • cele ekonomiczno-finansowe: zysk, rentowność obrotu, stopa zysku, struktura kapitału, zdolność kredytowa, płynność finansowa;
  • cele socjalne: bezpieczeństwo socjalne i zadowolenie pracowników, integracja celów osobistych z celami firmy, rozwój pracowników;
  • cele prestiżowe: niezależność, misja społeczna, image firmy, wpływy społeczne i polityczne.

Mnóstwo danych – nie bój się!

Te wszystkie dane mogę Cię przerazić, ale możesz ich wyniki przełożyć na prosty język zrozumiały dla Ciebie i Twoich pracowników. Aby dobrze wdrożyć plan marketingowy trzeba poznać własny biznes oraz jego korelację w otoczeniu. Poznając silne i słabe strony będzie można odpowiednio przygotować działania marketingowe w oparciu o możliwości firmy. Znajomość tych zagadnień ułatwi Ci  ustalenie budżetu, który pozwoli na realizację zaplanowanych działań.

Czas na warsztat – co, jak i dlaczego?

Przygotowaliśmy wam przykładową tabele która będzie już konkretnym działaniem w oparciu o wcześniej przygotowany plan marketingowy kwiaciarni czy innego biznesu florystycznego. Zrobiliśmy to w podziale na miesiące, by móc komfortowo określać w niej zadania i promocje.

Termin realizacji

Tutaj wpisujemy terminy w których chcemy realizować daną promocję powinno się to realizować odpowiednio wcześniej w oparciu o dane z lat ubiegłych by móc trafić w odpowiedni moment i jeszcze bardziej zintensyfikować zaplanowane działania.

Nazwa promocji

Wymyśl chwytliwą nazwę, która może również zawierać slogan, który będzie dopełnieniem. Warto podejść do tego kreatywnie, znajomość waszych klientów będzie pomocna. Zaskoczcie ich.

Budżet

Jeżeli kwiaciarnia osiąga miesięczny przychód na poziomie 30 000 to na marketing powinna wydać 1500 zł. Generalnie powinno się przeznaczać 3-8% przychodów netto na marketing.

Grupa docelowa

Musisz określić grupę docelowa, jest to przydatne w procesie przygotowania reklamy, kolory, trendy są różne dla różnych grup, dodatkowo pozwoli to sprofilować reklamy aby dotrzeć do konkretnych odbiorców jeśli wybierze kanały internetowe.

Cel promocji

Cele promocji określone są w akapicie Etapy w punkcie 5, jednak na potrzeby kwiaciarni uprościliśmy nazewnictwo i zmniejszyliśmy do 3 punktów, czujcie się obowiązku adoptować cele do własnej strategii. Nie zapominajcie, że oprócz zwiększania sprzedaży, wzrostu liczby klientów, średniego koszyka i innych celów warto zadbać o cele socjalne. Pracownicy mogą często stanowić o sukcesie firmy, nie zapominajmy o tym.

Opis działania

Wpisz tutaj w sposób jaki lubisz lista, długi opis, słowa klucze. Musisz się w tym odnaleźć. Jeśli działanie jest rozległe i wymaga dużo precyzyjnych wskazówek, to z pewnością zabraknie ci miejsca, wtedy stwórz załącznik i zostaw o nim informację na tym polu.

Kanały komunikacji

Warto też sprecyzować jakie kanały informacyjne wykorzystasz do realizacji swojego działania promocyjnego. Cześć z tych kanałów nie niesie ze sobą potrzeby uszczuplania zasobów finansowych, pozostaje tylko nakład pracy. Wybór kanałów pomoże również doprecyzować budżet i sposoby realizacji działania od strony technicznej.

 

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.