Efektywna ekspozycja

Andrzej DąbrowskiWF Dodaj komentarz

Psychologia zachowań konsumenckich

Psychologia zachowań konsumenckich jest dziedziną nauki badającą wszystko to, co poprzedza nabycie przez konsumenta dóbr i usług, zachodzi w trakcie tego procesu lub następuje po nim. Centralne miejsce zajmują w nich procesy związane z nabywaniem dobra lub usługi. W trakcie kupowania zachodzą procesy zdobywania informacji o dostępnych produktach czy usługach, a także o ich cechach (zaletach lub wadach). Zachodzą również procesy podejmowania decyzji: co kupić, jak dużo kupić, gdzie kupić itp., a także procesy realizacji podjętych decyzji, które mogą zmieniać wcześniejsze postanowienia. Psychologia zachowań konsumenckich bada też to, co się dzieje z konsumentem zanim przyjdzie do kwiaciarni. Rozważa, w jaki sposób oddziałuje na niego ogół zmasowanych informacji w postaci reklamy. Analizuje również, w jaki sposób odbiera on tę informację i w jaki sposób kształtują się jego postawy wobec oferowanych produktów i usług.

Istotne jest także badanie sytuacji po zakupie

Konsument ma wówczas okazję porównać swoje oczekiwania z tym, co uzyskał. W zależności od stopnia ich spełnienia, pojawia się stan satysfakcji lub wprost przeciwnie. Stany te mają wpływ na kolejne decyzje konsumenta.

Reguła prawej ręki

Planogram kwiaciarnii

Jedna z podstawowych reguł prawidłowej ekspozycji towaru w kwiaciarni opiera się na jednym z praw ludzkiej percepcji mówiącym, że lepiej dostrzegamy to, co znajduje się po stronie naszej sprawniejszej ręki (zwykle prawej).

Polega na eksponowaniu produktów w strefie znajdującej się po prawej stronie kwiaciarni. Zastosowanie tej zasady wymaga uprzedniego wykonania badań nad marszrutą przeciętnego klienta (looping).

Model AIDA

  • Awardness (uwaga);
  • Interest (zainteresowanie);
  • Desire (pragnienie);
  • Action (działanie).

Na pierwszych dwóch etapach – uwaga i zainteresowanie – widać informacyjną rolę reklamy, która uświadamia konsumentowi istnienie produktu (uwaga) i sprawia, że konsument zaczyna się nim interesować (zainteresowanie).

W dwóch kolejnych etapach sprzedawcy wykorzystują wcześniejsze zainteresowanie produktem. Na etapie pragnienia klient wyraża już chęć zakupu, a „działanie” to właściwy zakup.

W modelu AIDA reklama jest etapem wstępnym, którego celem jest zainteresowanie klienta i ułatwienie działania sprzedawcy (sprzedawca działa na etapie „desire” i „action”).

Poszukiwanie korzyści

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU
O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.