Zgłoszenie znaku kwiaciarni krok po kroku

Andrzej DąbrowskiWF Dodaj komentarz

Decydując się na zgłoszenie znaku towarowego, powinieneś:

  • Zapoznać się z podstawowymi informacjami o znakach towarowych oraz dokumentacją zgłoszeniową.
  • Sprawdzić możliwość zarejestrowania nazwy w Wyszukiwarce Przedmiotów Chronionych – Bazach danych UPRP oraz bazach międzynarodowych.
  • Wypełnić formularz podania o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy oraz pobrać załącznik do tego formularza.
  • Zamieścić w składanym formularzu wykaz towarów i/lub usług oraz wskazać odpowiednie klasy towarowe i/lub usługowe na podstawie Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług (Klasyfikacji Nicejskiej).
  • Dokonać jednorazowej zapłaty za zgłoszenie na konto Urzędu Patentowego RP.

Zgłaszający ma do wyboru: złożyć wypełnioną dokumentację zgłoszeniową osobiście w Kancelarii Ogólnej Urzędu Patentowego RP, za pośrednictwem poczty, za pomocą telefaksu lub online. W przypadku konieczności zasięgnięcia porady lub konsultacji można zwrócić się do rzecznika patentowego. Zgłoszenie uważa się za dokonane w dniu, w którym wpłynęło ono do Urzędu Patentowego, z zachowaniem formy pisemnej, również za pomocą telefaksu lub w postaci elektronicznej.

Urząd uznaje zgłoszenie za dokonane, jeżeli zawiera ono co najmniej:

  • dane zgłaszającego,
  • określenie znaku towarowego,
  • wykaz towarów, dla których ten znak jest przeznaczony.

Argumenty za rejestracją znaku towarowego

Decydując się na ochronę nazwy firmy w Urzędzie Patentowym, przedsiębiorcy robią to aby zabezpieczyć się przed działaniami nieuczciwej konkurencji. Świadectwo rejestracji to przede wszystkim narzędzie prawne do walki o swoje interesy. Jest jeszcze jeden ważny argument – przeprowadzony proces rejestracji upewnia, że starający się o ochronę znaku nie narusza cudzego prawa ochronnego. Często się zdarza, że przedsiębiorcy dość często nieświadomie wykorzystują zajęte już nazwy. Szczególnie ma to miejsce przy potocznych nazwach, np. Ładne Kwiatki lub nazwach zaczerpniętych z języka angielskiego. Istnieje wtedy niebezpieczeństwo, że na podobny pomysł już ktoś wpadł. Aby mieć pewność, że inwestycja w budowę marki to będą dobrze wydane pieniądze warto sprawdzić, czy twój pomysł na nazwę nie narusza prawa do czyjegoś znaku towarowego? Jeżeli chcesz mieć w tym zakresie pewność, sprawdź w odpowiednich bazach danych lub udaj się do rzecznika patentowego po opinię prawną. Dopiero taka odpowiedź da ci poczucie bezpieczeństwa i spokojnie będziesz mógł rozwijać swój biznes bez obawy, że nagle będziesz musiał zmienić nazwę firmy.

Czy warto zadbać o ochronę znaku?

Jestem przekonany, że tak. Osobiści uzyskałem świadectwo ochronne na kilka florystycznych znaków towarowych i nie był to proces bezproblemowy. Po drodze mogą pojawić się komplikacje, np. istnienie w bazie innego chronionego znaku podobnego do tego, który chcemy zarejestrować. W uzyskaniu ochrony liczy się indywidualny pomysł i pierwszeństwo. Nie warto zwlekać, lepiej zastrzec znak za szybko, niż o jeden dzień za późno! Proces przyznania ochrony trwa około roku, jednak w ewentualnym sporze ważna jest data złożenia wniosku. Jeżeli pomyślisz o zabezpieczeniu swojej własności intelektualnej i o wykorzystaniu przysługujących narzędziach prawnych zanim pojawią się pierwsze problemy, twoje szanse w sporze wzrastają. Wydanie przez Urząd Patentowy świadectwa ochronnego znaku, związane jest z pewnymi opłatami. Jednak w zamian ochrona jest mocniejszą niż ta opierająca się o inne przepisy. Wniosek o ochronę znaku można przygotować i złożyć w Urzędzie samodzielnie, można również zlecić te działania Rzecznikowi Patentowemu. Ja proces ochrony znaków mam już za sobą, jeżeli potrzebujesz pomocy proszę o kontakt.

konsultant-300x150

W przypadku wykorzystania tekstów oraz fotografii uprzejmie proszę o podanie źródła – wsparcieflorystow.pl oraz o przesłanie informacji oraz linku do strony na adres: wsparcie@florand.com.pl


O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.