Biznesplan dla kwiaciarni

Andrzej DąbrowskiPremium, Przedsiębiorczość dla uczniów Dodaj komentarz

Biznesplan to podstawa udanego przedsięwzięcia

KŁUJĄCY BIZNES

Nie znając specyfiki branży florystycznej, można ulec wrażeniu, że prowadzenie kwiaciarni, hurtowni kwiatów lub pracowni florystycznej to usłany różami, kwitnący i pachnący biznes. Róże mają jednak kolce, które potrafią boleśnie pokłuć niedoświadczonego przedsiębiorcę. Otwarcie kwiaciarni wiąże się z podobnymi problemami jak przy każdej innej działalności handlowej: znalezieniem odpowiedniego lokalu, zaadaptowaniem go lub wyremontowaniem, zaopatrzeniem. O sukcesie kwiaciarni może zadecydować dobre zaplanowanie biznesu: spodziewane przychody, koszty, analiza konkurencji, słabe i mocne strony przedsiębiorstwa, zyskowność, płynność finansowa.

CZY WARTO TWORZYĆ BIZNESPLAN?

Stworzenie profesjonalnego planu biznesowego wielu początkującym florystom wydaje się zbędne. Ufają oni swoim zdolnościom, przeczuciu oraz szczęściu. Niewielu z nich zdaje sobie sprawę, jak duże znaczenie ma taki biznesplan i jak bardzo może się on przydać w prowadzeniu rozpoczynającej działalność kwiaciarni!

Po co w ogóle tworzyć biznesplan, czy warto? Julian Tuwim pisał, że plan to coś, co potem wygląda zupełnie inaczej. Nawet jeżeli to stwierdzenie jest choćby częściowo prawdziwe to i tak dużo łatwiej jest startować w biznesie florystycznym z przemyślaną strategią działania, niż działać tylko na podstawie pomysłu i wyczucia. Przy wdrażaniu czy realizacji nawet najmniejszego przedsięwzięcia warto wszystko z wyprzedzeniem przeanalizować, zaplanować i zastanowić się chociażby nad ryzykiem czy zagrożeniami, z jakimi prawdopodobnie przyjdzie nam się zmierzyć.

Plan działania to doskonały wyznacznik dla nas, gdyż wiemy jakie kroki powinniśmy podjąć, aby osiągnąć wyznaczony cel. Nie pogubimy się oraz nie zapomnimy o dopilnowaniu istotnych kwestii. Oprócz tego, taki dokument jest również bardzo przydatny jeżeli chcemy starać się o zdobycie nowych partnerów biznesowych czy też kredytu w banku.

Jeśli chcemy otworzyć wymarzony biznes jakim będzie kwiaciarnia, na który musimy zdobyć dofinansowanie z banku, z Urzędu Pracy lub ze środków Unii Europejskiej, wtedy konieczne jest stworzenie dokumentu opisującego koncepcję działania. Biznesplan to kompendium wiedzy o dopiero powstającej firmie. Musi odpowiedzieć zainteresowanym na pytanie, czy pomysł na biznes jest wart ich uwagi i czy zainwestowane w niego pieniądze zwrócą się z odpowiednią nawiązką.

CO TO JEST BIZNESPLAN?

Najprościej można by powiedzieć, że biznesplan jest to proces dokonywania wyborów, które dotyczą przyszłości. Jest to, jak najbardziej poprawne sformułowanie, ale musimy je trochę bardziej rozbudować, chociażby do takiego stwierdzenia jak poniższe, które definiuje nam termin planowania działalności gospodarczej jako: planowanie na ogół sformalizowanie, w którym precyzujemy przyszłe stany przedsiębiorstwa lub przedsięwzięcia oraz określamy metody i sposoby osiągnięcia poczynionych wcześniej założeń.

Biznesplan jest tak naprawdę planem strategicznym, chociażby takich działań jak marketing czy finanse. Jest określeniem celów, ujmującym to wszystko z założenia w strategicznym wariancie czasowym – zazwyczaj na okres od dwóch do sześciu lat.

Przesłankami dla planowania może być na przykład:

chęć zwiększenia skuteczności czy zoptymalizowania zarządzania już istniejącą kwiaciarnią,
wyznaczanie i opracowywanie działań operacyjnych lub strategicznych,
chęć zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa,
zmniejszenie lub zminimalizowanie ryzyka działalności, na które cały czas narażone jest przedsiębiorstwo.
Odnosząc się do wcześniejszego terminu planowania, możemy z powodzeniem zilustrować proces planowania przy tworzeniu biznesplanu.

Rysunek 1. Proces planowania.

Wizja przedsiębiorstwa, czyli opis, koncepcja przedsiębiorstwa w odległej przyszłości, przy założeniu, że wszystko będzie szło zgodnie z planem oraz z uwzględnieniem korzystnych uwarunkowań rynkowych. Jest to, ujmując krótko, to, do czego dążymy.
Cele przedsiębiorstwa, założenie celu, które będzie łączyło się z wizją przedsiębiorstwa. Można przyjąć dwa okresy: krótko – oraz długoterminowy. Należy również uwzględnić analizę otoczenia oraz analizę wewnętrzną przedsiębiorstwa.
Planowanie przedsięwzięcia, staranne zaplanowanie postępów – krok po kroku.
Planowanie działań, przewidywanie ryzyka, problemów, jakie mogą zaistnieć, oraz zdefiniowanie planów awaryjnych, wraz z gotowymi rozwiązaniami.

BIZNESPLAN CZY SKUTECZNY BIZNESPLAN?

Skutecznie sporządzony i zaplanowany plan biznesowy niekoniecznie może się zamienić w tak zwany skuteczny biznesplan, przekładający się na ogólnie pojęty sukces. Przeszacowanie biznesplanu, przyjęcie zbyt optymistycznego scenariusza oraz zły model biznesowy przedsięwzięcia może spowodować szybki upadek dobrze zapowiadającej się inwestycji.

Rysunek 2. Skuteczny biznesplan.

Rynek o odpowiednich rozmiarach

Działając na rynku, musimy liczyć się z konkurencją, która również tworzy własne plany działania i tak samo jak my analizuje swoje otoczenie biznesowe. Podczas opracowywania biznesplanu na pewno będziemy musieli dokonać analizy rynku i konkurencji lub opisu naszej usługi bądź produktu. Należy pamiętać, by zawrzeć wszelkie informacje o wielkości rynku, jego strukturze, odbiorcach, do których skierowany jest produkt oraz o jego konkurencyjności. Biznesplan musi jasno i przejrzyście prezentować, że autor analizy wie, jak wygląda rynek, na który ma zamiar wejść oraz jak prezentują się jego konkurenci, lokalni i ci najwięksi. Przykładem może być mała, osiedlowa kwiaciarnia. Jej rynek, czyli zasięg, to lokalne osiedle, a konkurencja to już nie tylko osiedlowe, ale i inne kwiaciarnie w okolicy. Inaczej jest w przypadku dużej kwiaciarni w centrum miasta, której główną konkurencją są już tylko inne duże kwiaciarnie w mieście.

Wartość dla klienta

W obecnych czasach, kiedy polska gospodarka powoli przestawia się z produkcji przemysłowej na gospodarkę świadczącą usługi, coraz większe znaczenie będzie miała wartość produktu dla klienta. Prosty przykład to stwierdzenie: „co my oferujemy klientowi, a czego jeszcze nie ma konkurencja”, czyli koncentracja na kliencie. Nowi przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek nowy produkt, zazwyczaj koncentrują się tylko na swoim wyrobie lub usłudze. Spoglądają na biznes z perspektywy produktu lub tego, jak się go wytwarza. Z kolei inwestor, który ma zamiar ponieść ryzyko i zainwestować swoje pieniądze, w pierwszej kolejności patrzy na produkt od strony rynku, tj. czy klient go kupi i jaką korzyść z tego tytułu odniesie. Najważniejsze jest wygenerowanie wartości dla klienta, na przykład: „z naszym znakomitym serwisem florystycznym klient zaoszczędzi 25% kosztów”.
Generowanie wartości dla klienta jest prostym zaspokajaniem jego potrzeb. Klient, dokonując wyboru, sięga po taki produkt, który przyniesie mu najwięcej korzyści. Wartość produktu lub usługi dla klienta powinna zatem odzwierciedlać swoją nowość lub konkurencyjność wobec innych ofert.
Innowacyjność, wykonalność i rentowność
Poprzez twórczą zmianę w strukturze gospodarczej czy organizacyjnej, innowacyjność jest specyficznym narzędziem w przedsiębiorczości. Uważa się, że innowacyjność to podstawowy warunek utrzymania i zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Musimy racjonalnie spojrzeć na przedsięwzięcie i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest ono w ogóle realne do spełnienia. Można by zbudować dużą kwiaciarnię w prestiżowym miejscu, ale koszty takiej inwestycji oraz późniejsze jej utrzymywanie nie są współmierne do potencjalnych zysków, co powoduje, że rentowność jest bardzo mała albo ujemna, a więc ta inwestycja nie jest racjonalna. Biznesplan to nie tylko dokument, który służy do popisywania się przed inwestorami. Ci, którzy uważają, że mają biznesplan swojej firmy w głowie, w większości przypadków nie rozwijają się tak dynamicznie, jak by chcieli i – co najważniejsze – jak by mogli.

PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O BIZNESPLANIE

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU
O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.