Zarządzanie zapasami, czyli logistyka w kwiaciarni

Andrzej Dąbrowski Premium Dodaj komentarz

Działamy na trudnym rynku, gdzie podstawowym problemem jest krótka trwałość produktu, co wymaga perfekcyjnego opanowania logistyki. O sukcesie kwiaciarni może zadecydować dobra znajomość przechowalnictwa kwiatów oraz sezonowości popytu. To ułatwia gospodarowanie asortymentem, ustala priorytety sprzedażowe, a więc pozwala uniknąć zbyt dużych strat. Bezmyślne zarządzanie zapasami może doprowadzić kwiatową firmę do sporych kłopotów finansowych.

Zapasy to bowiem nie tylko bogaty asortyment w kwiaciarni i nadwyżki w magazynie, ale też koszty. A może odwrotnie – to przede wszystkim koszty, o których przedsiębiorcy często zapominają. To oczywiste – kwiatów ciętych nie można kupić na zapas. Kwiatowy biznes to ciągłe ryzyko, przecież mamy do czynienia z niezwykle delikatną materią. Jak mieć bogaty asortyment i jak najmniej niesprzedanych roślin wyrzucać do kosza? – to pytanie zadaje sobie każdy przedsiębiorca florystyczny, zarówno nowicjusz jak i ten z doświadczeniem. Kto znajdzie odpowiedź na to pytanie ten osiągnie biznesowy sukces.

Dobór asortymentu

Aby klienci byli zadowoleni z oferty Twojej kwiaciarni musisz starannie dobrać rodzaj i ilość produktów. Jest to klucz dla powodzenia Twojego przedsięwzięcia. Najpierw jednak musisz dobrze poznać swoich klientów, ich upodobania. Powinieneś choć w pewnym stopniu, przewidzieć ich zachowania i do nich dopasować asortyment. Jeżeli jesteś na rynku kwiatowym już parę lat to nie powinno być to dla ciebie problemem. Jeśli w swojej kwiaciarni zdecydujesz się mieć szeroki i głęboki asortyment kwiatów ciętych to musisz uważać aby nie było ich zbyt dużo.

Pamiętaj aby przesadnie rozbudowana oferta nie spowodowała problem z wyprzedaniem towaru na czas. W kwiaciarni świeżość produktu jest ważnym punktem związanym z zarządzaniem zapasami. Czy można zrobić zamówienie na kolejne dni patrząc tylko na to, ile sprzedało się poszczególnego towaru w dniach poprzednich? Niestety do biznesu nie można podchodzić zbyt automatycznie. W każdej kwiaciarni zapotrzebowanie na kwiaty trzeba na bieżąco analizować.

Kosztowne zapasy

Aby opisać zagadnienie zarządzania zapasami najpierw chciałbym zwrócić uwagę na rodzaje kosztów związanych z zapasami. Oprócz kosztów pozyskania zapasów musimy się liczyć z kosztami związanymi z utrzymaniem zapasów oraz koszty wyczerpania zapasów. W skład kosztów utrzymania zapasów wchodzą przede wszystkim koszty:

  • finansowania – w zapasach zamrożona jest gotówka, która być może pochodzi z kredytu, więc kosztuje, a jeżeli nie to można by nią finansować inne przedsięwzięcia;
  • magazynowania — koszty amortyzacji powierzchni magazynowych oraz koszty oświetlenia, ogrzewania, chłodzenia, itp.;
  • starzenia się – to koszty starzenia fizycznego związane z utratą pierwotnych walorów użytkowych. Natomiast jeżeli w kwiaciarni zabraknie kwiatów to możemy się spodziewać dodatkowych kosztów, tzw. kosztów wyczerpywania się zapasów:
  • musimy ponieść koszty pozyskania nagłych, dodatkowych dostaw,
  • jak również kwiaciarnia będzie narażona na utratę potencjalnych przychodów i zysków, przecież gdy nie będzie czym handlować to nie będzie przychodów.

Warto planować i prognozować

W branży florystycznej istotnym obszarem zarządzania przedsiębiorstwem jest planowanie i prognozowanie. Przecież kwiaty z których wykonujemy bukiety musimy zakupić, a usługa florystyczna wymaga wcześniejszego zatrudnienia florystów, w takim przypadku planowanie nabiera dodatkowego, zasadniczego znaczenia dla przygotowywania pracy i pełnego wykorzystywania możliwości firmy.

Niestety w większości przypadków planowanie i prognozowanie jest intuicyjne. W Twoim przedsiębiorstwie wcale tak być nie musi, ponieważ dobre, systematyczne planowanie i prognozowanie nie jest jednoznaczne z koniecznością wykonywania skomplikowanych analiz, wymaga tylko trochę pracy analitycznej i doświadczenia.

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU
O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter Google+

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.