Opowiedz o sobie, daj się poznać

Andrzej DąbrowskiWF Dodaj komentarz

Branża kwiatowa potrzebuje działań promocyjnych. Jednak nie widać wspólnych działań przedsiębiorców florystycznych kreujących modę na kwiaty i nie zapowiada się na zmianę tej sytuacji. Tak więc trzeba zadbać o odpowiednią promocję na swoim lokalnym podwórku. Zastanów się jakie korzyści wynikną z tego, że informacja o twojej kwiaciarni pojawi się w mediach? Zauważą cię klienci, twoje logo stanie się bardziej rozpoznawalne, marka kwiaciarni zacznie się wyróżniać wśród konkurencji. Po prostu twoja kwiaciarnia stanie się bardziej znana, modna. W konsekwencji działań promocyjnych klienci będą poszukiwać twojej oferty i przede wszystkim kupować twoje produkty i usługi. A przecież o to chodzi w każdej działalności gospodarczej, a zwłaszcza florystycznej. Marketing – po co mi to? Działam na lokalnym rynku, mam klientów, więc to nie dla mnie. Public relations? Jaki to ma sens w mojej małej kwiaciarni. – takie opinie często słyszę od właścicieli florystycznych firm. Nic bardziej mylnego! Na współczesnym rynku kwiatowym trzeba walczyć o swoich klientów, tych obecnych i nowych. Trzeba zadbać o wizerunek firmy. Pamiętajcie – wysoka świadomość marki to więcej klientów, dobra reputacja to dobre ceny, przewaga wizerunkowa to wzrost sprzedaży.

Działania PR są możliwe i konieczne nawet w małej kwiaciarni

Wyobraź sobie, że jesteś znakomitym florystą, kreatywnym, pracującym z pasją. Czy to wystarczy aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku? Być może to wystarczy. Jednak dla pewności trzeba zadbać o odpowiednią promocję i warto swoją uwagę skupić na działaniach PR. Nie ma co liczyć na to, że ktoś sam cię odkryje, może to trwać zbyt długo i biznesowo możesz tego momentu nie doczekać. Jeżeli jeszcze tego nie robisz, to zacznij się promować. Musisz opowiadać o sobie i o swojej firmie. Warto mówić i pisać o tym, że jesteś fachowcem, że twoja kwiaciarnia jest fajna, że to co się w niej dzieje jest interesujące, że masz ciekawy produkt, wyjątkową usługę. Jednak póki zaczniesz przekonywać innych, musisz sam mieć pewność poprawności swoich działań. Musisz, uwierzyć, że to co robisz jest wyjątkowe. Reszta jest bardzo prosta.

Public relations to świadome, zaplanowane i konsekwentne działania kształtujące pozytywne relacje firmy z otoczeniem. Działaniem tym wspieramy budowanie pozytywnego wizerunku i dobrej opinii o firmie. Komunikat przesłany do otoczenia nie może być nachalny, raczej powinien być przyjacielskim i rzeczowym przekazem. W informacji skierowanej do mediów mamy możliwość zaprezentowania firmy w dużo szerszym kontekście, niż zwykłej reklamie. W przypadku kwiaciarni dobry PR może sprawić, że nieduża wielkość firmy, jej elastyczność i wykorzystanie lokalnych działań, stanie się atutem w walce o klientów.

Czym jest, a czym nie jest PR? Czy stać nas na to?

Wbrew powszechnej opinii nie tylko korporacje stać na działania public relations, małe firmy również mogą stosować taką formę promocji. Mniejszy budżet można zniwelować kreatywnością i osobistym zaangażowaniem, a w przypadku kwiaciarni dodatkowym atutem jest barwna i ciekawa codzienność. Działania PR to nie jest reklama ani artykuł sponsorowany, które są płatną formą promocji. Materiały prasowe, które przygotujesz, nie mogą być manipulowaniem, ani tworzeniem fikcji, muszą pokazywać prawdziwe oblicze firmy, dobre strony kwiaciarni. Twoja aktywność w opowiadaniu o sobie nie może być traktowana jako narzędzie sprzedaży, choć bez wątpienia będzie miała na nią wpływ. Współczesne marki bazują na renomie i emocjach, a przecież celem PR-u jest zbudowanie zaufania oraz wzmocnienie reputacji, co pośrednio ma wpływ na wzrost sprzedaży.

Czy kwiaciarnia, pracownia ma szansę zaistnieć w mediach?

Czytelnicy, widzowie, słuchacze szukają ciekawych informacji, a więc dziennikarze potrzebują ciekawych tematów, interesujących treści, wpadających w oko zdjęć, pomysłowych filmów. Potrzebują tego, co ty im możesz oferować. Prosta sprawa, musisz się pozbyć kompleksów małej firmy i po prostu sukcesywnie tworzyć ciekawe informacje o sobie, twojej firmie, swoim produkcie i starać się nimi zainteresować gazety, portale, telewizje. Taka współpraca to jest korzyść dla dwóch stron. Ty nie masz prosić aby dziennikarze napisali o tobie artykuł. Jeżeli masz coś wyjątkowego do przekazania, a w kwiaciarni nie brakuje ciekawych tematów i kolorowych zdjęć, jeżeli uważasz, że Twój biznes jest ciekawy, a jest, to idź i opowiadaj o tym. Przygotowując materiały dla mediów trzymaj się pewnych standardów, jakie powinny być zachowane przy tworzeniu oferty i przedstawieniu jej dziennikarzom.

Jakimi zasadami trzeba się kierować aby zaistnieć w mediach.

Kiedyś miałem problem z tego typu promocją. W przełamaniu kompleksów pomogło mi jedno ze szkoleń w jakim uczestniczyłem na temat PR w małej firmie. Teraz już wiem, że aby zainteresować jakimś tematem choćby jednego dziennikarza trzeba wysłać materiały przynajmniej do dziesięciu. Z mojej perspektywy mogę stwierdzić, że konsekwencja procentuje i nawet kiedy na początku wydaje się, że to nie ma sensu to później nagle okazuje się, że dziennikarz, który wcześniej nawet nie odpowiedział na twojego maila, nagle zwraca się do ciebie o pomoc w napisaniu artykułu na temat branży kwiatowej. Dzwoń, pytaj się. Jeden się zgodzi, drugi się nie zainteresuje, trzeci nie odpisze, ale być może czwarty zechce coś więcej dowiedzieć się o twojej kwiaciarni. Skuteczność jest kwestią przygotowania i prób które wykonasz. Planuj, przygotuj się i nie bój się mediów, dziennikarzy, oni potrzebują treści, a gdy w profesjonalny sposób je przygotujesz, dostarczysz to w ten sposób możesz zacząć dobrą współpracę z dziennikarzami, która nie będzie bardzo kosztowna, a przyniesie ci naprawdę korzystne efekty.

  • Przygotuj sobie listę gazet, listę tygodników, miesięczników, portali internetowych, w których chcesz zaistnieć.
  • Spisz sobie nazwiska dziennikarzy, którzy piszą o interesujących cię tematach, pasujących do twojego produktu czy też usługi.
  • Ważne aby materiał wysyłany do dziennikarzy był spersonalizowany, zwracaj się do nich z imienia i nazwiska.
  • Zaprezentuj treść, która będzie modna, innowacyjna, wyjątkowa.
  • Zacznij zwracać uwagę na rzeczach, w których się wyróżniasz, na tym co osiągnąłeś.
  • Mów o tym, że tworzysz coś fajnego, że dajesz coś dla otoczenia.
  • Przygotuj odpowiednie materiały, zdjęcia które można będzie umieścić w artykule.
  • Zaproś dziennikarzy do swojej kwiaciarni, abyś mógł na miejscu zainteresować go twoją pasją.
  • Jeżeli wysłałeś informację i dziennikarz nie odpisuje, to zadzwoń i zapytaj czy jest zainteresowany tą treścią, którą przesłałeś, zapytaj jakie są plany na następne publikacje. Pytaj, wtedy będziesz mógł dostarczyć jeszcze lepsze materiały, informacje.
  • Dopasuj się do kalendarza mediów i z pewnym wyprzedzeniem planują swoje publikacje.

Jak zniszczyć firmę w Internecie – czyli czarna strona pijaru

Czy czarny PR w Internecie jest bezkarny?

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU

W przypadku wykorzystania tekstów oraz fotografii uprzejmie proszę o podanie źródła – wsparcieflorystow.pl oraz o przesłanie informacji oraz linku do strony na adres: a.dabrowski@florand.com.pl

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.