FreeDigitalPhotos.net

Zanim uszyjesz płaszcz motywacji – czyli o pierwszej złotej zasadzie motywacji

Andrzej DąbrowskiPremium Dodaj komentarz

Bez niej nie bylibyśmy w stanie wstać z łóżka i wykonać najprostszej czynności, każdy przełożony może z kolei zapomnieć o efektywnej pracy swoich pracowników. Mowa o sprawcy wszelkiego działania – motywacji.

Zapewne wielu z nas miało okazję być obsłużonym przez niezmotywowanego pracownika jakiejś firmy. Nie da się jego działania porównać z pracą zaangażowanej osoby.

W czym tkwi potęga motywacji, a co ważniejsze – jak jej szukać i jak ją uwalniać, by efektywnie realizować postawione cele?
Jedną z cech pracowniczych najbardziej pożądanych przez wiele firm jest zaangażowanie. Czasem nie sprawia takiego kłopotu znalezienie osób z odpowiednim wykształceniem czy umiejętnościami, trudniej natomiast o pracownika naprawdę zaangażowanego w pełnione przez niego zadania, w realizowanie celów firmowych, chcącego zainwestować swój potencjał, możliwości w podnoszenie jakości oferowanych usług, w zwiększenie sprzedaży, w skuteczniejsze rozwiązywanie problemów.

Zaangażowanie wynika z motywacji, bez której jak już wspomniałam, można zapomnieć o efektywnym działaniu.
W rozmowie z szefem zespołu handlowców jednej z dużych firm budowlanych, zapytałam o główne działania firmy podejmowane w celu zwiększania efektywności podejmowanych przedsięwzięć. Wśród nich przełożony wymienia przede wszystkim dbanie o silną motywację pracowników. Osoby pracujące w przedsiębiorstwie utrzymujące wysoki poziom motywacyjny, obsługują klientów w taki sposób, że ci są po prostu bardzo zadowoleni i polecają firmę dalej. Dzięki temu firma utrzymuje relacje z klientami i pozyskuje nowych.

Motywacja uwalnia siłę

Motywacja jest dla mnie bodźcem do wykonywania jakiegoś zadania. Daje siłę do działania oraz decyduje o wytrwałości i intensywności wysiłków, do jakich zdolna jest każda osoba, by zrealizować swe zamierzenia. Odpowiednia motywacja ze strony szefa (pochwała za wykonane zadanie, dodatkowe wynagrodzenie – premia) sprawia, że człowiek konsekwentnie dąży do wyznaczonego przez siebie celu. Dzięki niej pokonuję przeszkody, a kiedy już je pokonam, mam z tego satysfakcję. Motywacja jest również podstawowym czynnikiem decydującym o wydajności pracownika podczas wykonywania przez niego obowiązków. Pozwala na efektywną pracę i większe z niej zadowolenie – podkreśla Dominika Siemiątkowska, kierownik projektu UE w Europejskiej Grupie Doradczej. Zaznacza także, że istotna jest atmosfera panująca w pracy – Najlepsze warunki do pracy, to dobra atmosfera, ludzie w niej pracujący, zespół z którym realizuje się dany projekt/przedsięwzięcie, ale także warunki socjalne: czystość w miejscu pracy, dostęp do sanitariatów, kawy herbaty, itp.

Ewa Brzezińska, kierownik działu sprzedaży w Europejskiej Grupie Doradczej podkreśla, że: Motywowanie do pracy, to jedna z najważniejszych, a jednocześnie najtrudniejszych funkcji zarządzania. Jest bardzo ważna przy dobrym rządzeniu w przedsiębiorstwie. Odpowiednie podejście do pracownika i sposób wywierania na niego wpływu odgrywają tutaj największą rolę. Osoba motywująca powinna być sama zmotywowana do pracy. Dobrze będzie motywował lider pełen realnego optymizmu, z pozytywnym nastawieniem, który „zarazi” swoim entuzjazmem pozostałych pracowników. Poza tym, kiedy już robimy to, co lubimy lub lubimy to, co robimy i robimy to dobrze, to na pewno jest miło, gdy otrzymujemy za to dobre wynagrodzenie.

Nie ulega wątpliwości, że motywacja ma ogromne znaczenie. Jeśli już wiemy, że motywować należy i siebie i ludzi, za których odpowiadamy, rodzi się pytanie – jak motywować?

Skrojona na miarę

O motywacji i zasadach istotnych w jej uruchamianiu można pisać tomy, na początku jednak należy pamiętać, że motywacja musi być dopasowana do człowieka niczym ubranie.

Kiedy idziemy ulicą, nie dziwi nas, że po drodze mijać będziemy blondyna, brunetkę, osobę z niebieskimi oczami, z jasną lub ciemną karnacją. Nie obrażamy się na to, że ludzie wyglądają inaczej niż my. Jest to dla nas zupełnie normalne. Jesteśmy przecież różni. Jak to się jednak dzieje, że bulwersuje nas, gdy ktoś zachowuje się inaczej niż my, myśli w odmienny sposób, ma inne podejście do pewnych zagadnień, w inny sposób wyraża siebie? Dlaczego akceptując to, że jesteśmy różni fizycznie, nie tolerujemy niekiedy różnic związanych z naszą psychiką i próbujemy wszystkich „mierzyć swoją miarą”?

Tymczasem zróżnicowanie i dopasowanie narzędzi motywacyjnych pod kątem danej osoby, to jedna z ważniejszych zasad motywowania siebie i ludzi.

Właściwy kod do sejfu

Tak jak z powodu różnic w naszym kodzie genetycznym, różnimy się w wyglądzie, tak samo różnimy się pod kątem czynników motywujących nas do działania czyli prościej mówiąc – nie wszystkich ludzi można zmotywować tym samym. To co motywuje jedną osobę, może działać demotywująco na drugą. Dobranie właściwych narzędzi służących do motywowania ludzi jest jak znalezienie właściwego kodu do sejfu. Bez niego nie da się sprawić, by człowiek zaangażował swój cały potencjał w realizację celów firmy.

Wyobraźmy sobie siebie w swoim ulubionym ubraniu. W nim czujemy się najlepiej.

A teraz zastanówmy się, jak czułby się nasz znajomy, sąsiad, osoba mijana na ulicy, gdybyśmy ubrali ją właśnie w ten strój? Nie trzeba długo myśleć, by dojść do wniosku, że nie najlepiej, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że strój ten nie pasowałby do danej osoby. I to też jest dla nas dość oczywiste. Dlaczego więc próbujemy zakładać swoje „płaszcze motywacyjne” na innych i dziwimy się, że nie są w nich tak szczęśliwi jak my?

Wszystkich jedną miarą

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU

Agnieszka Kubicka
www.agnieszkakubicka.pl

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.