Zadowolony pracownik się opłaca

Agnieszka Kubicka - Błońska Premium Dodaj komentarz

Osoby zarządzające firmami, świadome podstaw skutecznej realizacji celów wiedzą, że zadowolenie pracowników z pracy w danej firmie przekłada się na zysk przedsiębiorstwa. Dbanie więc o dobre relacje z zatrudnionymi i motywację zespołu powinno być jednym z ważniejszych celów firmy. Nie wszyscy jednak uznają te zasady za warte stosowania, tracąc przez to często.

Obsługa a lojalność klientów

Jedne z badań prowadzone w temacie obsługi klienta w branży bankowej pokazały, że lojalność klientów ma związek z rotacją na stanowiskach związanych z obsługą klienta – im większa była rotacja, tym lojalność była mniejsza. Banki, w których obserwowano większą rotację pracowników, częściej traciły klientów. Związane jest to m.in. z faktem, że klienci przywiązują się do ludzi ich obsługujących, mają większe zaufanie do organizacji, która zapewnia im większą stabilizację i pewność – także w obsłudze. W branżach, w których liczy się zaufanie klienta i ważna jest wiarygodność firmy, bezpieczeństwo, przedsiębiorstwo które często zmienia pracowników, nie zyskuje w oczach klienta.

Za tym idą pieniądze

Zatrudnienie pracownika na jakiekolwiek stanowisko związane jest z wysiłkiem firmy, poświęconym czasem, wydatkiem finansowym. Koszty generowane są także przez konieczność szkolenia pracowników w celu właściwego przygotowania do wykonywania pracy. Utrata dobrego pracownika, którego przeszkoliliśmy, zainwestowaliśmy w niego czas, wiedzę, finanse, nie opłaca się firmie.

Pracownik równa się potencjał

Każdy dobry pracownik to cenny zasób firmy – to umiejętności, potencjał, doświadczenie, pomysły i wreszcie klienci stojący za daną osobą. Za tym człowiekiem idą inicjatywy, które przekładają się na pozyskanych klientów, usprawnione działanie, dziesiątki zrealizowanych zadań, bez których firmie trudno byłoby dobrze funkcjonować. To możliwości, które dają firmie wymierny zysk.

Menedżerski cel

Rozmawiając z właścicielami firm czy osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie ludźmi, zauważam, że coraz częściej wielu z nich, szczególnie tych dojrzale podchodzących do biznesu widzi, że troska o to, by pracownicy byli zmotywowani, traktowanie ich z szacunkiem i w taki sposób, by chcieli angażować się w realizację firmowych celów, jest równie ważne jak zabieganie o zdobycie nowego klienta. Dbanie o wysoką motywację dobrego pracownika jest jak inwestowanie w żyzną ziemię. Na pytanie czy ma sens, możemy odpowiedzieć sobie sami.

W dopuszczalnych granicach

Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy zadowolenie pracownika jest po prostu niemożliwe. Może tak być np. w sytuacjach, gdy jego oczekiwania są nierealne do spełnienia przez daną firmę, czy też w momencie, gdy pracownik nie pasuje do wykonywanych zadań i nie sprawdza się na stanowisku, które zajmuje. On sam wtedy czuje się źle wykonując daną pracę. Nie można więc „uszczęśliwiać go na siłę”, chyba, że mamy możliwość przydzielenia mu innych zadań, w których będzie się czuł jak „ryba w wodzie”.

W artykule mowa o dobrych pracownikach, mających bądź rozwijających potrzebne na danym stanowisku zdolności, dopasowanych pod kątem zadań, zaangażowanych w pracę.

Realne oczekiwania

Wśród oczekiwań pracowników mogą się zdarzyć niemożliwe do spełnienia dla firmy. Często jednak potrzeby zgłaszane przez zatrudnionych w związku z tym, co chcieliby usprawnić w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, są realne do wykonania i zwykle leżą w zasięgu zarządzających. Ich spełnienie zaś ma przełożenie na większe zmotywowanie pracowników.

Z myślą o firmie

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU
O Autorze

Agnieszka Kubicka - Błońska

Facebook

Agnieszka Kubicka, trener, coach, doradca. Absolwentka WSNHiD, spec. zarządzanie zasobami ludzkimi oraz Podyplomowego Studium Uniwersytetu Adama Mickiewicza Psychologia w Zarządzaniu. Certyfikowany Trener Biznesu. Od blisko 10 lat prowadzi szkolenia z rozwoju osobistego i zawodowego, zarządzania zespołem i in. Od kilku lat doradza w firmach w zakresie zarządzania zespołem oraz wizerunku firmy. Doradza także w procesie rekrutacji pracowników. Jako Certyfikowany Coach Noble Manhattan i Akredytowany Coach IIC prowadzi coachingi z rozwoju osobistego i zawodowego. Przez kilka lat związana z mediami, była redaktorem Portalu Internetowego Calisia.pl. Od 2011 roku właścicielka firmy Centrum Rozwoju. W maju 2013 roku wydała swoją debiutancką książkę – powieść psychologiczną „Wbrew nadziei”. Autorka licznych publikacji w Internecie. Przez 3 lata była PR Menedżerem w firmie szkoleniowej. Jest także koordynatorem Projektu „Pomoc na czasie”, którego główną ideą jest organizowanie pomocy udzielanej przez wolontariuszy osobom starszym, chorym i potrzebującym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.