Budowanie wizerunku kwiaciarni

Andrzej Dąbrowski Publikacje, WF Dodaj komentarz

Rynek kwiatowy w Polsce charakteryzuje się dużą ilością kwiaciarni na nim działających. Tak duże nasycenie kwiaciarniami w różnych wielkościach miast, agresywne działania konkurencyjne oraz rosnąca świadomość klientów zmuszają właścicieli kwiaciarni do podejmowania zdecydowanych kroków w celu utrzymania mocnej pozycji na lokalnym rynku. Aby ten cel osiągnąć kwiaciarnia potrzebuje własnego, wyróżniającego od konkurentów wizerunku. Wizerunek marki można określić jako postępowe i aktywne zarządzanie wszystkimi składnikami majątku przedsiębiorstwa, tworzenie informacji, czym jest, jak się zmienia i dokąd zmierza, oraz co wyróżnia ją od innych marek w branży.

Jak kształtować unikalny wizerunek marki?

Wizerunek marki to jej pełny obraz w świadomości klientów. Ten obraz to kalejdoskop skojarzeń związanych z marką, emocji i wartości przypisywanych marce, a także poziom zadowolenia z marki i lojalność wobec niej. Na wizerunek marki składają się następujące elementy: identyfikacja werbalna (nazwy, slogany, hasła) i wizualna (logo, system identyfikacji wizualnej), formy komunikacji marketingowej (materiały marketingowe, reklamowe i promocyjne) oraz system zachowań pracowników i reprezentantów firmy (zwany także kulturą organizacji). Wszystkie cztery rodzaje elementów identyfikujących markę muszą się ze sobą wspierać w ramach jednego spójnego systemu. Mamy wtedy do czynienia z synergią wizerunkową. Koszty i nakłady na wizerunek marki są wtedy mniejsze i wykorzystywane bardziej efektywnie.

Wizerunek marki jest zmienny, dlatego trzeba nim odpowiednio zarządzać. Kształtowanie wizerunku marki firmy polega na poszukiwaniu własnego indywidualnego stylu. Dopiero gdy wizerunek marki wyróżnia kwiaciarnię od konkurentów, wspiera nasze działania handlowe. W wypadku gdy przedsiębiorstwo upodabnia się do otoczenia, wizerunek odróżnia a nie wyróżnia, jako narzędzie konkurowania pozostaje walka cenowa. Celem kształtowania wizerunku nie może być dorównywanie konkurencji a jej wyprzedzenie. Bez wyróżniającego wizerunku trudno mówić o skutecznym marketingu. Słaby, mało charakterystyczny image, nijaka identyfikacja wizualna, nudna nazwa, brak indywidualności nie wspierają realizacji strategii biznesowej. A to skutkuje kłopotami w realizacji założonych celów biznesowych, słabą sprzedażą i niższymi marżami. Korzystny wizerunek ma bezpośredni wpływ na efektywność działania kwiaciarni. Wysoka świadomość marki to więcej klientów, dobra reputacja to dobre ceny, przewaga wizerunkowa to wzrost sprzedaży. Zastosowanie w praktyce tej prostej logiki wymaga jednak wyjątkowej konsekwencji i stałego monitorowania czy wizerunek marki się nie zdewaluował. Konkurencja cały czas się zmienia, klienci uczą się rynku i zmieniają swoje upodobania, pojawiają się nowe produkty. Kształtowanie wizerunku jest procesem ciągłym, tak jak konkurowanie. W takim rozumieniu wizerunek jest inwestycją, bo pojawia się bezpośrednia zależność między przeznaczeniem środków na wizerunek a efektami biznesowymi przedsiębiorstwa.

O wizerunek marki należy dbać bezustannie. Firma powinna aktywnie komunikować wizerunek swojej marki korzystając z wszelkich kampanii wizerunkowych i public relations. Co jednak, gdy kwiaciarnia, która jest małą firmą, nie ma na to odpowiednio dużych środków? Należy przede wszystkim zadbać o samą kwiaciarnię, która powinna być najlepszą wizytówką. Kwiaciarnia to coś więcej, niż miejsce sprzedaży kwiatów. Jako właściciele kwiaciarni musimy mieć ambicje oferować naszym klientom innowacyjne produkty i usługi florystyczne, które upiększą ich otoczenie. Żeby realizować nasze plany zaczynamy od właściwie zaaranżowanej przestrzeni. To ona, między innymi, decyduje o tym, czy klient poczuje się u nas swobodnie, wygodnie i zostanie, by porozmawiać z nami jak z partnerami. Jej wnętrze musi być praktyczne, przemyślane i interesujące. Jestem przekonany, że w tym przypadku najważniejszy jest pomysł i nasze doświadczenie, koszty nie będą olbrzymie. Korzystny wizerunek twórzmy przede wszystkim przy pomocy pracowników. To ich odpowiedni do wykonywanego zawodu strój, ich postawa zgodna z polityką firmy, kompetencja, uśmiech, entuzjazm, otwartość również przyczyniają się do kształtowania trwałego i integralnego wizerunku kwiaciarni i jej marki.

Pozytywny wizerunek marki jest źródłem dobrej reputacji firmy i jej marki, ponadto zapewnia im silniejszą pozycję na rynku. Należy pamiętać, że wszystko jest komunikatem. Wewnętrzne zachowania firmy są emitowane na zewnątrz. Wszystko, co dzieje się dookoła potwierdza nasz wizerunek widziany oczami innych. To otoczenie wydaje werdykt, dlatego składanie obietnic bez pokrycia niczego dobrego nam nie wróży. Odpowiednio wykreowana i wypromowana marka, pochodząca nawet z niewielkiej i nieznanej firmy ma szansę stać się naprawdę godnym uwagi konkurentem.

Kwiaciarnia z własną marką

Otwierając nową lub planując zmiany w działającej od lat kwiaciarni warto pomyśleć nad stworzeniem swojego atutu, mocnego punktu, którym będziemy się wyróżniać na tle konkurencji. Dobrym rozwiązaniem może być na przykład wykreowanie własnej marki.

Marka jest pojęciem złożonym, nieposiadającym jednolitej i jednoznacznej definicji. Można powiedzieć, że marka to symbol, wzór lub ich kombinacja tworzona celem określenia dóbr lub usług danej firmy i wyróżnienia ich spośród konkurencji. Marka to również produkt, który zapewnia korzyści oraz wartości dodane, które klienci cenią w wystarczającym stopniu, aby dokonać zakupu. Marka jest łącznikiem pomiędzy oczekiwaniami klientów a filozofią działania kwiaciarni. Marka jest obietnicą i zobowiązaniem stabilności i jednolitości, gwarancją jakości produktów i usług.

Własna marka stanowi wartość dodaną. Florysta tworząc unikatową kolekcję w ramach dotychczasowego asortymentu osiągnie wymierne korzyści. Realizacja pomysłu wymaga jednak wcześniejszych przemyśleń i opracowania konkretnego planu działania. Należy zacząć od wizji. W określeniu jej pomogą odpowiedzi na pytania: kim jestem jako fachowiec, w czym jestem dobry, co chcę osiągnąć. Następnie należy wymyśleć dobrą, niosąca określoną treść nazwę, która powinna być zgodna z wcześniej nakreśloną wizją. Tworząc nazwę nie sugerujmy się aktualnymi trendami, moda szybko mija a nazwa powinna być ponadczasowa. Kolejny krok to opracowanie kolekcji, zgodnej z wizją naszej kwiaciarni. Marka powinna się wyróżniać i być zauważalna. Kolekcja musi wyraźnie odzwierciedlać wizję. Można to osiągnąć posługując się określoną barwą lub zestawem kolorów, odrębną stylistyką, opakowaniem, specjalnie dobraną czcionką czy też prostym komunikatem. Własna marka posiada swój własny, odrębny styl wspierający sprzedaż. W momencie kiedy wszystkie elementy – wizja, nowa nazwa, kolekcja oraz materiały uzupełniające – perfekcyjnie się ze sobą zgrają, Twoja kwiaciarnia będzie miała markę.

Łatwy początek

Decydując się na wykreowanie własnej marki, najlepiej rozpocząć od rzeczy prostych.

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU

Fotografia: MargoFoto

konsultant-300x150

W przypadku wykorzystania tekstów oraz fotografii uprzejmie proszę o podanie źródła – wsparcieflorystow.pl oraz o przesłanie informacji oraz linku do strony na adres: wsparcie@florand.com.pl

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter Google+

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.