Dobre i złe wieści z rynku…

Andrzej Dąbrowski Rynek 1 Comment

Nie wiem od której zacząć? Może od tej dobrej …

Polacy kupują coraz więcej kwiatów!

Statystyki holenderskich dostawców świadczą o tym, że ostatnie 4 lata to ciągły wzrost eksportu kwiatów do Polski (2013 +3%; 2014 +15%; 2015 +14%; do V.2016 +12%). Obecnie Polska to perspektywiczny rynek, kwiatów sprzedaje się coraz więcej i według analityków z holenderskiej firmy VGB ta tendencja utrzyma się w najbliższych latach! Taka wiadomość pozwala optymistycznie spojrzeć przedsiębiorcom florystycznym w przyszłość. Jeżeli do tego dodamy drugą informację o malejącej liczbie kwiaciarni na polskim rynku (od końca 2014 roku do końca 2016 roku liczba podmiotów o PKD 47.76 na rynku spadła o 12%) to możemy wnioskować, że rynek zaczął się porządkować. Słabsi, mający mniej szczęścia wypadli z gry, a ci co sobie dobrze radzą, będą radzić sobie coraz lepiej. Czyli wszystko idzie w, dobrym kierunku … tak mogłoby się wydawać.

Niestety we wzroście sprzedaży kwiatów w Polsce duży udział mają markety!

Zwiększenie sprzedaży kwiatów w Polsce, nie świadczy o tym, że florystom wiedzie się coraz lepiej. W handlu kwiatami bardzo „pomagają” nam markety. Rynek się polaryzuje na tych klientów co kwiaty kupują impulsywnie, tak po prostu bez okazji i takie osoby coraz częściej będą kupować kwiaty w dyskontach. Natomiast klienci zwracający uwagę na usługę florystyczną, potrzebujący nieszablonowego bukietu na jakąś okazję, skierują swoje kroki do kwiaciarni. To kolejny dowód na to, że w przypadku kwiaciarni nie warto konkurować ceną, a warto skupić się na jakości, fachowości i sposobie wyróżnienia pośród wielu innych kwiaciarni. Współczesny klient kwiaciarni kupuje raczej markę, a nie tylko kwiaty.

Na europejskim rynku można wyróżnić dwa główne kanały sprzedaży detalicznej kwiatów

Pierwszy to wyspecjalizowane punkty (kwiaciarnie, pracownie florystyczne, centra ogrodnicze, stragany), gdzie kwiaty i rośliny są głównym produktem. Wyspecjalizowane sklepy oferują szerszy asortyment kwiatów ciętych i produktów powiązanych, zazwyczaj tworzy się tam bukiety i dekoracje kwiatowe, zgodnie z życzeniami klientów. Kwiaciarnie posiadają w sprzedaży bardziej zróżnicowaną gamę kwiatów niż supermarkety, są bardziej wyszukane i lepszej jakości. Kwiaciarnie zazwyczaj sprzedają również produkty związane z kwiatami i roślinami (np. naczynia, nawozy), natomiast stragany uliczne mają mniejszy asortyment i skupiają się na impulsywnej sprzedaży bukietów i pęczków pojedynczych kwiatów. We Włoszech, Hiszpanii i Francji, większość kwiatów klienci kupują w kwiaciarniach. W Europie Wschodniej, kwiaciarnie nadal są głównymi sprzedawcami kwiatów, z udziałami w rynku wynoszącymi od 60% do 85%. W krajach skandynawskich (np. Szwecja), udział w rynku wyspecjalizowanych kwiaciarni maleje.

Treść widoczna tylko do zalogowanych użytkowników
Najpierw musisz się zarejestrować a później zalogować aby odblokować niewidoczną treść.

Chcesz posiadać taką wiedzę?

Nauczymy Cię co powinien wiedzieć aby praca była nie tylko efektowna, ale i efektywna.

Więcej o szkoleniu
O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter Google+

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni, rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni. W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import w firmie Florand. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florystyczna i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas ponad dwudziestoletniej działalności w biznesie kwiatowym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Komentarze(y) 1

  1. Pingback: Kosztorysowanie w kwiaciarni - wsparcieflorystow.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.