Czy warto otworzyć kwiaciarnię? Perspektywy rozwoju rynku kwiatowego w Polsce.

Andrzej Dąbrowski Rynek, WF 1 Comment

Polacy będą kupować więcej kwiatów.

Polak wydaje na kwiaty średnio 10 euro rocznie i jest bardziej przychylnie nastawiony do zakupów kwiatów niż przeciętny mieszkaniec Europy. Na podstawie danych statystycznych możemy śmiało stwierdzić, że w Polsce w ciągu najbliższych lat wraz ze wzrostem zamożności Polaków, zwiększy się popyt na kwiaty, a nowoczesny marketing będzie w tym przypadku konieczny.

sprzedaz_kwiatow_per_capita_w_Europie_w_2007_roku

Wykres 1: Sprzedaż kwiatów per capita w Europie w 2007 roku. Opracowanie własne.

Charakterystyka sprzedaży detalicznej kwiatów.

W najbliższym czasie sposób dystrybucji kwiatów upodobni się do modelu europejskiego. Pospolite kwiaciarnie (budki nastawione na niską cenę i jakość produktów) przemienią się w prestiżowe salony florystyczne, charakteryzujące się wyższą ceną, bezpośrednim kontaktem klienta i sprzedawcy, dużą fachowością personelu, nowościami florystycznymi, profesjonalną opieką personelu nad kwiatami w salonie. Innym kanałem dystrybucji roślin i kwiatów będzie sprzedaż w marketach, nastawiona bardziej na ilość sprzedawanego towaru i niską cenę, niż jakość.

kanaly_sprzedazy_detalicznej_w_Polsce_w_2006_roku

Wykres 2: Kanały sprzedaży detalicznej w Polsce w 2006 roku. Opracowanie własne.

Rynek kwiatowy w Polsce charakteryzuje się znaczącą dynamiką wzrostu, ale również dużą ilością kwiaciarni na nim działających. Tak duże nasycenie kwiaciarniami we wszystkich typach miast, agresywne działania konkurencyjne oraz rosnąca świadomość Klientów zmuszają do podejmowania przez właścicieli kwiaciarni zdecydowanych kroków w celu utrzymania obecnej pozycji na lokalnym rynku.

Detaliczny rynek sprzedaży kwiatów w Polsce stale się zmienia – ewoluuje w kierunku powstawania nowoczesnych kwiaciarni, stanowiących nie tylko źródło zaopatrzenia w rośliny i kwiaty, ale i w szereg produktów dekoracyjnych i ogrodniczych oraz usług florystycznych. Tak szerokie portfolio produktów w kwiaciarni wymusza na jej właścicielu konieczność dokonania segmentacji, czyli podjęcia decyzji o utrzymaniu jak najbardziej rentownego asortymentu produktów, przy jednoczesnym zachowaniu, a nawet powiększaniu liczby stałych Klientów, wprowadzeniu nowych usług florystycznych, zmianach planogramu kwiaciarni oraz szeregu dalszych działań, składających się na know-how prowadzenia biznesu florystycznego.

Przy tak dużej i jednocześnie rosnącej liczbie otwieranych kwiaciarni nie jest to zadanie łatwe, zwłaszcza, że na rynku panuje silna konkurencja cenowa, w znaczący sposób wpływając na obniżenie rentowności niezależnie funkcjonującej kwiaciarni. Sytuacja pojedynczego detalisty nie jest łatwa, wręcz niemożliwe jest utrzymanie na relatywnie atrakcyjnym poziomie cen tzw. produktów opiniotwórczych. W dłuższej perspektywie prowadząc działalność indywidualnie, ciężko będzie utrzymać znaczenie i siłę danej kwiaciarni na lokalnym rynku. System franczyzowy ułatwia wykorzystanie wielu możliwości i płaszczyzn współpracy.

Dlatego też jednym z kierunków dalszego rozwoju detalicznego rynku florystycznego w Polsce będzie franczyza, czyli transfer do niezależnych kwiaciarni już działających lub nowopowstałych sprawdzonej i przetestowanej w zróżnicowanych warunkach rynkowych koncepcji działalności, w celu zmniejszenia ryzyka ekonomicznego prowadzenia kwiaciarni, jak i osiągania zadowalających wyników sprzedażowych. Bezpieczna forma biznesu, jaką jest franczyza ułatwia wejście na rynek początkującym przedsiębiorcom, jak i szybszy rozwój doświadczonym właścicielom kwiaciarni, ponieważ z istoty rzeczy model biznesu franczyzowego musi przynosić korzyść obydwu stronom umowy franczyzowej. Korzyść bardzo istotną, pozwalającą bowiem, na wykorzystywanie wielu składników know-how, dostęp do których zapewnia uczestnictwo w sieci.

Wbrew konserwatywnym i stereotypowym opiniom franczyza zapewnia swobodę prowadzenia działalności (jest to, bowiem biznes prowadzony przez niezależne podmioty gospodarcze), a narzędzia, które służą do zarządzania i stymulowania procesami operacyjnymi kwiaciarni nie są przymusem dla jej właściciela i personelu. Jedynie ze względu na wspólne dobro sieci franczyzowej i budowę jej siły nabywczej, stosowanie zasad funkcjonowania systemu franczyzowego jest obligatoryjne, gdyż tylko taka forma zapewnia jednolity wizerunek i właściwy przekaz treści marki sieci do potencjalnych Klientów budując w ten sposób obrót i rentowność we wszystkich placówkach sieci.

Rynek florystyczny stoi przed procesem, który zachodzi w każdym rozwiniętym organizmie gospodarczym – konsolidacją. Powstawanie na nim kolejnych sieci (w tym zagranicznych) jest sprawą nieuniknioną, związaną nie tylko z wytworzeniem narzędzi do skutecznych negocjacji handlowych z producentami, ale również koniecznością zapewnienia uniwersalnej obsługi dla Klientów, którzy nie tylko oczekują zwiększonego poziomu satysfakcji z dokonywanych zakupów, ale stając się coraz bardziej mobilni chętnie poszukują sprawdzonego dostawcy, zwłaszcza w tak specyficznej dziedzinie, jaką jest florystyka. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dla Klienta dwa czynniki w postaci zaufania do florysty oraz możliwość oszczędzania poprzez zakup tańszych kwiatów mają decydujący wpływ na wybór kwiaciarni, w której dokonane zostaną zakupy.

Z punktu widzenia właściciela pojedynczej kwiaciarni trzeba więc szukać bezpiecznych i sprawdzonych w wielu warunkach perspektyw rozwoju, utrzymywania dobrych relacji z dostawcą kwiatów i roślin oraz produktów florystycznych, zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu promocji i reklamy, a także, co niezwykle ważne, bieżącego dostępu do wiedzy florystycznej i biznesowej. Aby jednocześnie nie wiązało się to z istotnym wzrostem kosztów funkcjonowania kwiaciarni i pozwalało jej właścicielowi na wygospodarowanie czasu potrzebnego na doskonalenie swoich umiejętności zawodowych potrzeba istotnego wsparcia. Dlatego takim świadomym wyborem w najbliższym czasie stanie się franczyza.

Andrzej Dąbrowski
Artykuł napisany dla forumkwiatowe.pl, opublikowany 2010-08-12.

W przypadku wykorzystania tekstów oraz fotografii uprzejmie proszę o podanie źródła – GRUPA FLORYSTYCZNA FLORAND oraz o przesłanie informacji oraz linku do strony na adres a.dabrowski@florand.com.pl.

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter Google+

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Komentarze(y) 1

  1. Ciężko utrzymać się z jednej małej kwiaciarni, najlepiej zainwestować od razu w kilka lokali jeśli liczymy na większy zysk. Niestety w praktyce nie jest to już takie proste.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.