Biznes Ogrodniczy – dodatki florystyczne

Andrzej DąbrowskiWF Dodaj komentarz

W listopadowym numerze czasopisma Biznes Ogrodniczy ukaże sie artykuł na temat dodatków florystycznych. Pani redaktor Agnieszka Idziak zwróciła się do mnie z pytaniami na temat oferty kwiatów sztucznych, dodatków florystycznych i gotowych kompozycji. Poniżej moje odpowiedzi, mam nadzieję, że będą pomocne.

1. Jak można podsumować ostatni sezon sprzedaży kwiatów sztucznych, dodatków florystycznych, gotowych kompozycji?

Hurtownia kwiatów Florand, kwiaciarnie franczyzowe Bukieciarz oraz salon florystyczny Amazonia mają w swojej ofercie przede wszystkim naturalne kwiaty cięte i rośliny doniczkowe. W pracowni florystycznej Party Flowers wykonując piękne dekoracje florystyczne również preferujemy kwiaty i rośliny naturalne. Jednak z roku na rok sprzedajemy coraz więcej wysokiej jakości roślin sztucznych. Z ofertą wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej zauważają jak równie piękne i przede wszystkim praktyczne potrafią być sztuczne kwiaty. Ta tendencja otwiera nowe możliwości w aranżacjach wnętrz i w wykonywaniu kompozycji, które mają być trwałe, gdyż muszą być przez dłuższy okres dekoracyjne. W naszych kwiaciarniach i hurtowni z roku na rok zauważamy stały wzrost sprzedaży roślin sztucznych.

2. Jaka jest obecnie konkurencja w tym segmencie handlu?

Konkurencja w segmencie kwiatów sztucznych jest olbrzymia. Dlatego nie staramy się konkurować ze sklepami dyskontowymi ceną tylko jakością. Już od kilku sezonów w swojej ofercie nie mamy tanich sztucznych narcyzów na wiosnę, ani gorszej jakości chryzantem na jesień. W sprzedaży tego segmentu roślin prym wiodą sklepy dyskontowe i w swojej „ofercie gazetkowej” zachęcają swoich klientów do kupna tanich roślin sztucznych, które sprzedają z minimalnym narzutem a w zasadzie po kosztach. Wszyscy dookoła mówią o kryzysie, a my do naszych kwiaciarni dostarczamy regularnie kolejne dostawy luksusowych kwiatów sztucznych na które jest coraz większe zapotrzebowanie. Nie są to rośliny tanie, ale i nie mogą być, gdyż są najwyższej jakości, łudząco przypominające odpowiedniki w naturze. Najciekawsze jest to, że zaraz po dostawie najdroższe, ale i najpiękniejsze kompozycje sprzedają się najszybciej, w zasadzie “na pniu”. Wniosek nasuwa się taki, że klienci pomimo kryzysu poszukują pięknych kompozycji, choć muszą się liczyć z dużym wydatkiem. Wbrew pozorom ten wydatek może okazać się oszczędnością, gdyż kupując piękną kompozycję z kwiatów sztucznych koszt dekoracji rozłoży się w zdecydowanie dłuższym czasie, niż w przypadku odpowiednika z kwiatów ciętych. Generalnie w naszej pracy preferujemy kwiaty naturalne, jednak przepiękne kwiaty sztuczne są bardzo dekoracyjne i przede wszystkim praktyczne. Odpowiednio wykonana kompozycja będzie cieszyła oczy nabywcy bardzo długo … dopóki się nie znudzi.

3. Jak można promować ten asortyment i tym samym zwiększyć jego sprzedaż?

Nie ma lepszej promocji niż odpowiednia ekspozycja w kwiaciarni czy hurtowni. Klient widząc odpowiednio skomponowaną aranżację z kwiatów sztucznych, chętniej ją kupi niż kwiaty sztuczne tylko wystawione w kartonie. Wykonanie dekoracji ze sztucznego materiału podlega tym samym zasadom dotyczącym kompozycji i koloru jak w przypadku naturalnych roślin. Dla florystów pracujących na co dzień z kwiatami żywymi jest to zadanie dość łatwe gdyż dobrze wiedzą jak dane rośliny rosną w naturze i jak należy połączyć ze sobą materiał sztuczny aby końcowy efekt wyglądał jak najbardziej naturalnie. Oprócz trwałości dodatkowym atutem roślin sztucznych jest ich giętkość i podatność na formowanie, dzięki czemu możemy tworzyć z nich ciekawe formy kompozycji, których często nie możemy wykonać z roślin naturalnych. Klient widząc w kwiaciarni kompozycję o ciekawym kształcie często decyduje się na zakup pomimo, że jest wykonana z roślin sztucznych.

 

4. Jakie wyzwania stają przed tym rynkiem? Jakie prognozy można wysunąć dla tego rynku?

Jeszcze niedawno floryści mieli często dylematy: Czy powinni w swoich pracach używać roślin sztucznych, przecież nie są naturalne? Czy będzie popyt na tego rodzaju kwiaty i kompozycje, co z etyką florystyczną? Mimo tych obaw sztuczne rośliny zagościły na stałe w pracowni i kwiaciarni i nie ma powodu by unikać tworzenia z nich prac florystycznych. Tym bardziej, że jest bardzo wiele miejsc, gdzie nie możemy zastosować roślin żywych, wtedy aranżacja z kwiatów sztucznych jest jedynym florystycznym rozwiązaniem. Zdarzają się też klienci, którzy kupują tego typu produkty kierując się wygodą. Nie chcą myśleć jak dbać o taką roślinę, ma po prostu cieszyć oko.

5. Co jest w tej chwili modne? Jakie dodatki florystyczne, sztuczne kwiaty są teraz modne (kolorystyka, wzór, etc); które sprzedają się najlepiej?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Aranżacje z roślin sztucznych staramy się dopasować do charakteru naszych kwiaciarni działającymi pod różnymi markami, staramy się aby ekspozycja w kwiaciarniach była podzielona na strefy o różnym stylu. Dzięki różnorodności stylów i kolorów klient ma ułatwione zadanie, dodatkowo może wybrać bukiet z kwiatów ciętych, rośliny doniczkowe, artykuły dekoracyjne oraz kwiaty sztuczne ze skomponowanej przez florystę kolekcji. Staramy się mieć w ofercie asortyment pasujący do różnych wnętrz zarówno do tradycyjnych jak i nowoczesnych.

 

Na przykład wiosną w kwiaciarniach Bukieciarz przygotowaliśmy nową ekspozycję z białych i różowych medinilli, datur w kolorach od bieli do fioletu. Najbardziej popularne wśród naszych klientów są storczyki phalaenopsis, wanda, oncydium w wielu kolorach i wielkościach, piękne gloriozy, hortensje, anemony. Szczególna uwagę zwracamy na to aby w naszej ofercie były dostępne sztuczne gałęzie, liście, pnącza, których nie może zabraknąć w pięknych kompozycjach.

 

Dla odmiany w salonie florystycznym Amazonia wyeksponowaliśmy piękne egzotyczne kompozycje z bananowca, storczyków, protei, kurkumy. Największe zainteresowanie wzbudza kwiat bananowca z kiścią malutkich bananów. Nikt nie przechodzi koło nich obojętnie, chcąc sprawdzić ich autentyczność.

 

Andrzej Dąbrowski
Konsultant w biznesie florystycznym

konsultant-300x150

W przypadku wykorzystania tekstów oraz fotografii uprzejmie proszę o podanie źródła – GRUPA FLORYSTYCZNA FLORAND oraz o przesłanie informacji oraz linku do strony na adres: a.dabrowski@florand.com.pl

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.