Jak uwieść klienta – visual merchandising w kwiaciarni

Andrzej DąbrowskiPremium 1 Comments

We współczesnej kwiaciarni kwiaty w wazonach i florysta za ladą to za mało. Marka musi się pokazać z jak najlepszej strony, a ekspozycja kwiaciarni podać gotowe rozwiązanie klientowi poruszającemu się po omacku wśród roślin i kompozycji, pełnej palety barw i zapachu. Aby skutecznie prowadzić kwiaciarnię warto zagłębić się w tajniki visual merchandisingu. Pojęcie visual merchandising to zespół działań kreatywnych dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzeni (powierzchnia, meble, światło, materiały), projektowania witryn, terminarza zmian ekspozycji w kwiaciarni i wszystkich działań wykonawczych, które mają umiejętnie wyeksponować produkt, zwrócić na niego uwagę klienta, a w konsekwencji skłonić do zakupu.

Jest wiele różnych sposobów aby przyciągnąć uwagę klienta. Do odwiedzenia kwiaciarni w pierwszej kolejności zachęca zaskakująca i przyciągająca wzrok witryna. Zainteresowanie konsumenta należy zdobyć też aranżacją kwiaciarni, zastosowanymi kolorami, zapachem, dźwiękiem, umiejętnym rozmieszczeniem towaru na półkach, zwiększając prawdopodobieństwo dokonania zakupów. Dzięki odpowiedniej prezentacji oferty kwiaciarni skłonimy klienta do zapoznania się z produktem. A zatem merchandising w kwiaciarni to sztuka wykorzystywania ekspozycji towaru jako techniki sprzedaży. Jest to zadanie dość łatwe, gdyż z reguły oferowany asortyment to nie tylko pięknie wyglądające ale również pachnące, kolorowe, o ciekawych kształtach rośliny i kwiaty. Jest to działanie, które praktycznie bez żadnych nakładów finansowych, może przynieść znaczny wzrost sprzedaży i niebagatelne zyski.

Witryna – wabik na klienta

Każdy florysta o tym wie, że wystawa zewnętrzna jest wizytówką kwiaciarni i ma zadanie zaprosić potencjalnych klientów do wnętrza i zachęcić do dokonania zakupów. Niestety nie każdy kwiaciarz wykorzystuje w pełni potencjał ekspozycji. Należy o to zadbać ze szczególna starannością i nie można sobie w tym działaniu pozwolić na przypadek, wszystko musi być dobrze zaplanowane. W kwiaciarni jest dość łatwo zaciekawić klienta intrygującą kompozycją w oknie wystawowym, przecież mamy pod dostatkiem mnóstwo pięknych roślin, artykułów dekoracyjnych, kolorowych wstążek, folii, papierów. Pozostaje tylko kwestia wykonania skutecznej, dobrze skomponowanej ekspozycji. Korzystajmy z intrygujących eksponatów, stosujmy jaskrawe kolory, kontrasty. Pamiętajmy, że witryna oprócz funkcji zachęcającej ma również funkcje informacyjną. Powinniśmy przedstawiać na niej najnowsze trendy panujące w branży, asortyment jaki klient może oczekiwać wewnątrz kwiaciarni. Nie zapominajmy o nowych kolekcjach wiodących kreowanych przez nas lub naszych partnerów handlowych, wyprzedażach, promocjach. Witryna musi przekazywać jasny i wyraźny komunikat dotyczący oferty kwiaciarni.

  • Ciekawa, często zmieniana dekoracja w witrynie jest najlepszą reklamą i zachętą do impulsywnego kupowania.
  • Przesyt ilości towaru na wystawie nie świadczy o bogatej ofercie kwiaciarni, nie gwarantuje sukcesu sprzedażowego, a jedynie rozprasza klienta, dużo lepszy jest jeden, przyciągający wzrok produkt.
  • W miarę możliwości staraj się mieć drzwi do kwiaciarni zawsze otwarte, pozbędziesz się pierwszej bariery.
  • Wyjdź z ekspozycją na zewnątrz kwiaciarni, wzbudź zainteresowanie przechodniów.

Ekspozycja – zachęta do zakupu

Wykorzystajmy techniki visual merchandisingu również we wnętrzu kwiaciarni. Często kwiaciarnie w swoich materiałach marketingowych podkreślają, że nie sprzedają kwiatów a emocje. Jednak często zapominają o tym, że kiedy zaproszony klient wejdzie do kwiaciarni, powinien być tak pokierowany aby pozostał jak najdłużej, zapoznał się z całą ofertą i kupił jak najwięcej. Dobrym sposobem na stworzenie wrażenia uporządkowania jest podzielenie sklepu na segmenty, w których przedstawione zostaną różne trendy i kolory (np. oddzielnie sektor z zimnymi i ciepłymi kolorami, z nowoczesnym i klasycznym stylem). Umiejętnie wyeksponowany towar powinien sam zachęcać do zakupu. Bardzo ważna jest atmosfera w kwiaciarni, która składa się z wielu elementów: użyte kolory, zapach, oświetlenie, układ półek, muzyka płynąca z głośników, kompetentny i miły personel, możliwość bezpośredniego kontaktu z produktem. Dajmy klientom dotknąć kwiaty, pozwólmy im wybrać rośliny na bukiet, pokażmy, że nie mamy nic do ukrycia. Zdobędziemy w ten sposób zaufanie klienta, będące źródłem sukcesu każdej kwiaciarni. Zadbajmy o to aby klient się u nas dobrze poczuł. Ważne jest aby wyszedł z kwiaciarni zadowolony z poczuciem, że został znakomicie obsłużony. Taki klient na pewno będzie wracał i polecał innym usługi kwiaciarni.

  • Eksponuj kwiaty i rośliny doniczkowe odpowiadające różnym gustom i możliwościom klienta.
  • Produkty które chcemy sprzedawać najszybciej należy umieścić w zasięgu wzroku potencjalnego klienta (na wysokości 150-190 cm). Produkty z niższą ceną eksponuj poniżej, a droższe powyżej tej strefy.
  • Zrób trzy poziomy cenowe (klienci często wybierają środkowy).
  • Dobrze aby klient na kwiaty cięte patrzył nieco z góry.
  • Pamiętaj, że konsument najlepiej zauważa produkty ustawione po prawej stronie, tam powinny znajdować się towary najbardziej chodliwe.
  • Wzrok klienta będzie lustrować półkę, podobnie jak książkę, począwszy od lewej strony, jest to najkorzystniejsze miejsce do eksponowania naszych produktów w kwiaciarni.
  • Produkty eksponujmy w grupach o podobnych cechach, daje to klientowi poczucie większego wyboru.
  • Produkty stojące na podłodze uważane są za mniej wartościowe.
  • Dodaj tabliczki z wyraźnymi cenami, pokaż także nazwy kwiatów i bukietów, aby ułatwić klientowi zakup.
  • Asortyment kwiaciarni prezentujmy w kompletach, najlepiej składających się z trzech elementów (roślina doniczkowa, osłonka, nawóz itp.), taki sposób prezentacji zachęca klienta do tzw. sprzedaży wiązanej.
  • Bukiety to najważniejsze produkt kwiaciarni, wykonuj je w samym centrum swojego sklepu.
  • Zawsze miej pod ręką kilka gotowych bukietów dla śpieszących się klientów.

Zaangażujmy kolory

POZOSTAŁA TREŚĆ
DOSTĘPNA PO ZALOGOWANIU
O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Komentarze(y) 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.