Rynek hurtowy kwiatów w Królestwie Niderlandów

Andrzej DąbrowskiWF Dodaj komentarz

Królestwo Niderlandów jest światowym liderem w produkcji i dystrybucji kwiatów oraz roślin ozdobnych. Branża kwiaciarska posiada rozbudowaną strukturę produkcyjno-dystrybucyjną, z bardzo wysokim poziomem specjalizacji poszczególnych elementów łańcucha. Na terytorium Holandii funkcjonują jedne z największych na świecie centrów aukcyjnych kwiatów i roślin ozdobnych, poprzez które sprzedawane jest ok. 60% światowego handlu kwiatami ciętymi i 40% światowego handlu roślinami ozdobnymi. Poprzez te centra sprzedawane jest ok. 70% kwiatów produkowanych w Holandii. W kraju tym funkcjonuje ok. 750 hurtowni. Zaopatrują się one poprzez centra aukcyjne lub bezpośrednio u producentów krajowych lub zagranicznych, a następnie sprzedają je podmiotom detalicznym (kwiaciarnie, supermarkety, sklepy ogrodnicze itp.). Hurtownie zaopatrują wyłącznie dystrybutorów detalicznych (przedsiębiorców) bezpośrednio związanych z szeroko rozumianą branżą kwiaciarską. Aby przedsiębiorstwo mogło dokonywać zakupów w hurtowniach, musi być w niej zarejestrowane jako kupiec (klient). Dla celów dokonania takiej rejestracji konieczne jest dostarczenie z Izby Handlowo-Przemysłowej informacji potwierdzającej, że dane przedsiębiorstwo działa w ramach tzw. branży: kwiaciarstwo, ogrodnictwo itp. Powyższa praktyka nie wynika z postanowień prawa, ale z wewnętrznych zasad hurtowni oraz wypracowanej praktyki funkcjonowania łańcucha dystrybucji. Wiele z hurtowni specjalizuje się w obsłudze tylko wybranych rodzajów odbiorców, np. kwiaciarnie, sklepy ogrodnicze.

O Autorze

Andrzej Dąbrowski

Facebook Twitter

Andrzej Dąbrowski – magister ekonomii. Urodził się, mieszka i pracuje w Bolesławcu. Wżenił się w biznes florystyczny w 1994 roku i w związku tym pozostał do dzisiaj. W międzyczasie ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu w zakresie zarządzanie przedsiębiorstwem. Działalność w branży kwiatowej zaczynał od prowadzenia kwiaciarni , rozwijając firmę do sieci kilku kwiaciarni (Bukieciarz, Amazonia, Kwieciarnia). W między czasie rozwinął sprzedaż hurtową i import pod marką Kwiatostan. Kolejnym etapem rozwoju w branży było stworzenie ośrodka szkoleniowego Akademia Florysty i pracowni florystycznej Party Flowers. Wszystkie stworzone marki to obecnie gotowe koncepty franczyzowe, które mają za zadanie ułatwić rozwój lub rozpoczęcie biznesu w branży florystycznej. Zajmuje się praktycznym zastosowaniem wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem florystycznym. Obecnie świadczy usługi doradcze i szkoleniowe dla firm z branży kwiatowej w oparciu o szeroką, praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, zdobytą podczas dwudziestopięcioletniej działalności w biznesie florystycznym. Swoją pasją, wiedzą i doświadczeniem chętnie dzieli się pisząc artykuły o biznesie florystycznym publikowane na forumkwiatowe.pl, w czasopiśmie NDiO - Flora i Florysta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.